Група 2-13: Зарубіжна література
https://pidruchniki.in.ua/zarubizhna-literatura-10-klas-parashhich-2018
11.03.21.Тема.Паоло Коельйо "Алхімік". Значення творчості Паоло Коельйо для сучасності. Мотиви й образи світової культури у творі. Ознаки роману-притчі. Прочитати роман-притчу Паоло Коельйо "Алхімік".Виконайте слідуючі завдання
1.
Доведіть цитатами з тексту, що твір П. Коельйо —
роман-притча.
2.
Створіть комп’ютерну презентацію текстуального
дослідження «Моя істина крізь призму істини Сантьяґо».
3.
Створіть літературну рекламу-анонс роману Паоло Коельйо
«Алхімік».
4.
Створіть діаманту на тему «Алхімік» – «істина життя» за
схемою:
1) «Алхімік»
2) означення (два прикметника)
3) дія (три дієслова або дієприкметника)
4) асоціації (чотири іменники – асоціативного ряду)
5) дія (три дієслова або дієприкметника)
6) означення (два прикметника)
7) істина життя.
1. Питання до самоконтролю.
- Назвіть частини роману-притчі «Алхімік». Якою
є роль прологу й епілогу?
- Які ознаки постмодернізму ви помітили в «Алхіміку»?
- Як історія пастуха Сантьяґо розкриває поняття людської долі, сили
Всесвіту над бажаннями, діями людини?
- Хто такий Алхімік? У чому полягає
парадоксальність цього образу?
- У чому, на вашу думку, полягає секрет популярності твору П. Коельйо
«Алхімік»?
2. Виконайте тестові завдання.
1. Яку історію читав Алхімік на
початку роману і відгукнувся про неї: «Чудова історія!»?
А) легенду про Діву Марію і
монаха-жонглера;
Б) історію про Марфу і Марію з Біблії;
В) міф про створення світу;
Г) «Нарцис» О.Вайльда.
2. Що Сантьяго використовував як подушку?
А) сумку;
Б) книгу;
В) овечу шкуру;
Г) бурдюк.
3. Батьки
Сантьяго мріяли, що їх син стане:
А) лікарем;
Б) вчителем;
В) торговцем;
Г) священиком.
4. До
скількох років Сантьяго отримував шкільну освіту?
А) 14;
Б) 15;
В) 16;
Г) 17.
5. Звідки у
батька Сантьяго 3 золотих монети, які він віддав синові для того, щоб хлопець
придбав отару овець?
А) знайшов у полі;
Б) отримав у спадок;
В) заробив важкою працею;
Г) отримав як частину посагу своєї
дружини.
6. Якби
Сантьяго став письменником, він, за його словами, писав би так, щоб:
А) було цікаво читати;
Б) на кожній сторінці герой мав би інше
ім’я;
В) розповідь виходила неймовірно довгою
і заплутаною;
Г) читач бачив у кожній історії частину
свого життя.
7. На думку
Мелхіседека найбільша на світі брехня, якою наповнені майже усі книжки, це те,
що:
А) справжнє кохання випадає обраним;
Б) найбільший страх є найбажанішою для
душі річчю;
В) людина - володар своєї долі;
Г) доля може керувати життям людини.
8. Звідки
Сантьяго дізнався ім’я дочки власника суконної лавки?
А) від неї самої;
Б) з малюнку на піску;
В) від її батька;
Г) із свого сну.
9. Чим, за
словами Мелхіседека,, живиться Душа Світу?
А) щастям людини;
Б) ненавистю людини;
В) вірою людини;
Г)
мріями.
10. Чого
намагаються навчити людей Воїни Світла?
А) все на світі має свою ціну;
Б) щастя завжди поруч;
В) не можна відмовлятися від мрії;
Г) завжди слід розраховувати лише на
свої сили.
11. Скільки
років Сантьяго працював пастухом?
А) 5;
Б) 4;
В) 3;
Г) 2.
12. Який знак
побачив Сантьяго під час розмови із Мелхіседеком?
А) метелика;
Б) ящірку;
В) чотирилисту конюшину;
Г) вогняну літеру.
Виконані завдання надсилайте на поштову скриньку
30.10.20.Тема.Специфіка італійського Відродження,його основні етапи ,представники.Роль Данте Аліг'єрі в історії європейської культури.Поема "Божественна комедія" як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей ранньго Відродження.
Дайте відповіді на запитання:
Прочитайте легенду
За підручником ознайомтеся з відомостями про життя і творчість Данте стор.31-35.
Доповніть конспект інформацією з фото:
ДЗ-прочитати дії IV та V трагедії В. Шекспіра" Гамлет"
♦ Клавдій відправляє Гамлета до Норвегії із листом .
♦ Розенкранца й Ґільденстерна визволили пірати .
♦ Офелія втратила розум через смерть батька та брата .
♦ Лаерт повернувся із Франції, щоб помститися за смерть сестри .
♦ Король підмовляє Лаерта змастити клинок отрутою .
♦ Клавдій тричі організує вбивство Гамлета .
♦ Королева наливає отруту в кубок із вином .
♦ Гамлет загинув від руки Клавдія .
— Трагедія «Гамлет, принц данський» відзначається винятковою глибиною і складністю. Не випадково їй присвячено тисячі наукових досліджень. Поглиблений соціально-психологічний і художній сенс трагедії проявляється в утвердженні необхідності боротьби проти зла, у граничному обуренні проти всього, що спотворює природу людини, позбавляючи її істинної людяності. Але трагедія також проникнута роздумами про причини зародження зла в людях.
· Яка справжня причина заслання принца Гамлета до Англії? (Король боїться Гамлета, розуміє, що Гамлетові відомо про його злочин і пасинок здатний на помсту або розголошення правди про смерть свого батька. Смерть Полонія — лише привід для заслання, що свідчить про небезпечність «божевільного» Гамлета.)
· Як король вирішив убезпечити себе від племінника? (Клавдій написав листа, через який Гамлета в Англії мали вбити.)
· Що врятувало Гамлета? (Його розум і випадок.)
· Запишіть імена героїв трагедії, які загинули. (Гамлет, королева, король, Полоній, Офелія, Лаерт, Розенкранц, Ґільденстерн.)
· Створіть ланцюжок імен героїв у хронологічній послідовності їхньої загибелі.
· Чи мав рацію Гамлет, коли довго розмірковував, перш ніж зважитися на вбивство? (Так, адже один злочин обов’язково потягне за собою інші. Смерть батька Гамлета стала початком ланцюга з дев’яти смертей.)
· Якби ви мали змогу врятувати від смерті будь-кого з цих героїв, кого б ви урятували й чому?
· Які пороки втілюють герої трагедії? (Полоній — підлабузництво, лицемірство; Офелія — інфантильність, неспроможність боротися за своє кохання, слабкість; розенкранц і Ґільденстерн — підлабузництво, зрадництво; королева — слабкість, легковажність, зрадництво; король — підступність, зрадництво, здатність на вбивство; Лаерт — підступність, запальність.)
Аналіз образу героя літературного твору
1) Усне словесне малювання
· Опишіть, яким ви уявляєте принца Гамлета.
2) Творче завдання (робота в групах)
· Якби вам довелося створювати скульптуру Гамлета, якою б вона була? Опишіть позу, погляд, одяг, решту деталей.
3) Аналізування поетичних творів
Загадку трагедії «Гамлет» намагались розгадати не лише літературознавці чотирьох століть. Поети й письменники також не залишалися байдужими, намагаючись інтерпретувати образи й події шекспірівської трагедії сьогодні саме їхні твори допоможуть нам поміркувати над неоднозначним образом Гамлета.
· Знайдіть у поезії «Мой Гамлет» рядки, що розповідають про життя героя до смерті батька.
· Як змінюються погляди на життя Гамлета після смерті короля? (Гамлет переживає розчарування в людях, у навколишньому світі. Переживши зраду близьких людей, смерть батька, Гамлет не відчуває бажання жити. Більше ніщо його не тримає у цьому світі. тільки почуття обов’язку змушує героя думати не лише про особисту помсту, а й про відновлення справедливості, морального очищення суспільства.) Зачитайте рядки з твору Висоцького, що коментують цей стан героя.
· Прочитайте фрагмент вірша. Визначте, про який час пише поет.
И в философии царит сомненье,
Погас огонь, осталось только тленье,
Пропали солнце и земля, и где
Тот ум, что нам помочь бы мог в беде;
Распалось всё, ни в чём порядка нет.
· Це вірші сучасника Шекспіра — Джона Донна, написані 1611 року. У яких словах Гамлета втілено таку саму думку? («Звихнувся час... О доле зла моя! / Чому його направить мушу я?»; «Данія — тюрма... І прекрасна»; «Прогнило щось у данськім королівстві».)
· Порівняйте монологи Клавдія (після вистави) та Гамлета «Чи бути, чи не бути?». Про що розмірковують герої? (Клавдій стривожений через скоєне ним убивство, але не може розкаятися і не хоче втрачати владу, здобуту страшною ціною. Це — думки правителя цілої держави, який повинен бути зразком для своїх підданих. А принц розмірковує про недоліки суспільного життя, аморальність людей та думає про те, як це можна змінити.)
Висновок. Гамлет відчуває відповідальність не лише за свою родину, а й за долю данського королівства. Однак, щоб «діяти», йому потрібно скоїти вбивство, покарати злочинця. Гамлет, який навчався у Віттенберзькому університеті, що був осередком прогресивних поглядів, є гуманістом, людиною доби Відродження. Для нього скоїти убивство означає самому стати убивцею, злочинцем.
Тож його вимога до Гораціо розповісти історію Гамлета людям невипадкова. Він прагне, щоб не йшли його шляхом — шляхом помсти.
Гамлетові важливо, щоб нащадки знали: він боровся не за владу, а за справедливість у цьому світі.
· Образ Гамлета дістав різні оцінки, іноді полярні. Наприклад, І. С. Тургенєв вважав, що Гамлет «весь живе для самого себе, він егоїст, він скептик, і постійно вовтузиться й носиться із самим собою». Й. В. Ґете, навпаки, переконаний, що Гамлет — «прекрасна, чиста, благородна, високоморальна людина». Пристаньте до однієї з трьох груп: 1-ша група — правильна думка Тургенєва, 2-га — правильна думка Ґете, 3-тя — не визначився. Аргументуйте свою позицію. Якщо під час дискусії ви зміните думку, то перейдіть до відповідної групи, пояснивши, який і чий аргумент вас переконав.
— Трагедію «Гамлет» називають філософською, тому що в ній порушено проблеми, пов’язані з основами людського буття. Сукупність проблем у творі називають проблематикою. Визначмо проблеми, порушені автором у трагедії.
Проблема життя та смерті є лейтмотивом усієї п’єси. Багато героїв твору помирають, майже всі вони розмірковують про смерть та життя. Важливим моментом для усвідомлення швидкоплинності людського життя є сцени на кладовищі.
Проблема боротьби й бездіяльності. Що краще: змиритися чи боротися зі злом? А чи буває добро з кулаками? Чи не перетворюється воно в цей час на зло? Більше питань, ніж відповідей
Проблема любові та зради. Зрада — поняття, що присутнє у п’єсі майже постійно на зрадників та шпигунів перетворюються навіть близькі для Гамлета люди. Чому королева зраджує пам’ять батька Гамлета, Офелія — Гамлета, Клавдій — брата, Розенкранц і Ґільденстерн — друга? Зрозумілим є одне: справжня любов і зрада — несумісні.
· Продовжте речення: «Найцікавішим для мене сьогодні було...».
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти сенкан «Трагедія «Гамлет»» (варіант І) або «Гамлет» (варіант ІІ). Написати твір «У чому трагедія Гамлета?». Підготуватися до контрольної роботи за темами «Вступ Оригінальна й перекладна література в сучасному світі», «Золоті сторінки далеких епох».
19.11.20.Виконання контрольної роботи (по 12 балів за кожним із варіантів)
І варіант
Початковий і середній рівні (кожна правильна відповідь — 0,5 бала; усього — 6 балів)
1. Тема поеми Гомера «Одіссея» — це:
а) блукання та пригоди хитромудрого Одіссея;
б) мандри телемаха;
в) гнів Ахілла та його наслідки.
2. Демодок на банкеті в Алкіноя оспівує кохання:
а) гектора й Андромахи;
б) Одіссея й Пенелопи;
в) Гекуби й Пріама.
3. Над перекладами «Одіссеї» не працювали:
а) Петро Ніщинський;
б) Леся Українка;
в) Микола Куліш.
4. Перша всесвітньо відома книжка Данте має назву:
а) «Нове життя»;
б) «Монархія»;
в) «Божественна комедія».
5. Чистилище — це місце, де душі померлих:
а) приречені на постійні муки;
б) можуть очиститися від гріхів;
в) досягли вічного блаженства.
6. Грандіозну будову «Божественної комедії» можна порівняти із:
а) храмом;
б) палацом;
в) містом.
7. Данте вважав за найтяжчий гріх:
а) убивство;
б) зраду;
в) єресь.
8. За жанром «Гамлет» — це:
а) комедія;
б) драма;
в) трагедія.
9. Події п’єси «Гамлет» відбуваються у:
а) Ельсінорі;
б) лондоні;
в) віттенберзі.
10. Батька Гамлета вбили:
а) кинджалом;
б) отрутою, налитою у вухо;
в) стрілою з лука.
11. Гамлет навчався в університеті міста:
а) Оксфорд;
б) Віттенберґ;
в) Париж.
12. Клавдій наказав убити Гамлета:
а) Гораціо й Марцеллу;
б) Полонію та Лаерту;
в) Розенкранцу й Ґільденстерну.
Достатній рівень (кожна правильна відповідь — 1 бал; усього — 3 бали)
13. У якій віршовій формі написана «Божественна комедія»?
14. Дайте визначення терміна трагедія.
15. Які проблеми порушив В. Шекспір у трагедії «Гамлет»?
Високий рівень (3 бали за правильну, повну й аргументовану відповідь)1
16. Виконайте одне із завдань .
а) Установіть відповідність між художнім засобом виразності та цитатою із твору
Цитати з твору | Художні засоби виразності | |
1. Широкого моря, Одіссей розумний, волів круторогих... | а) порівняння; | |
2. Наче ті леви, що м’ясо сире пожирають... | б) епіфора; | |
3. М’яса на них розкладали шматки незліченні... | в) епітет; | |
4. Утішали своє вони серце, Стогоном все запалало, всі лиця спливають сльозами! | г) метафора; | |
д) гіпербола |
б) Доведіть, що Гамлет — вічний образ світової літератури.
в) У чому в поемі «Божественна комедія» виявляється позиція Данте як гуманіста?
II варіант
Початковий і середній рівні (кожна правильна відповідь — 0,5 бала; усього — 6 балів)
1. Твори «Іліада» й «Одіссея» написані розміром:
а) анапест;
б) амфібрахій;
в) гекзаметр.
2. Найголовнішим знаряддям боротьби із життєвими негараздами для Одіссея було:
а) уміння задобрювати богів, везіння;
б) гнучкий розум та сила духу;
в) активна підтримка з боку всіх богів Олімпу.
3. Над перекладами «Одіссеї» Гомера не працювали:
а) Микола Куліш;
б) Леся Українка;
в) Петро Ніщинський.
4. Пекло Данте розташував на:
а) заході;
б) сході;
в) півночі.
5. У Пеклі й Чистилищі поета супроводжував:
а) Гомер;
б) Верґілій;
в) Горацій.
6. За Данте, немає ані дня, ані ночі в:
а) Пеклі;
б) Чистилищі;
в) Раю.
7. На Сонці, Венері, Сатурні та інших планетах Данте розмістив:
а) Земний рай;
б) чистилище;
в) Небесний Рай.
8. Батька Гамлета було вбито:
а) зміїною отрутою;
б) кинджалом;
в) отруйною беладоною.
9. Привід розповів Гамлетові про те, що:
а) принц має їхати до Німеччини;
б) Офелія не кохає Гамлета;
в) вбивця його батька — Клавдій.
10. Гамлет удавав із себе божевільного для того, щоб:
а) Офелія покохала його;
б) ніхто не здогадався про його прагнення помсти;
в) мати піклувалася про нього.
11. Клавдій покинув виставу, тому що:
а) його викликали на нараду;
б) приїхав Фортінбрас;
в) він упізнав свій злочин.
12. Ця пастка, створена Клавдієм для Гамлета, спрацювала:
а) кинджал з отрутою;
б) кубок з отрутою;
в) меч із отрутою.
Достатній рівень (кожна правильна відповідь — 1 бал; усього — 3 бали)
13. Опишіть композицію поеми Данте «Божественна комедія».
14. Які три гріхи символізують образи лева, леопарда і вовчиці в поемі Данте?
15. Назвіть провідні філософсько-моральні мотиви трагедії «Гамлет» В. Шекспіра. (Мотив пізнання людиною зла та необхідності боротися проти нього, мотив зіткнення благородства й ницості, людини-гуманіста й дійсності, де панує зло.)
Високий рівень (3 бали за правильну, повну й аргументовану відповідь; див. I варіант)
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: повторити теоретичні відомості про романтизм на межі XVIII-XIX ст.
Випереджальне (індивідуальне): підготувати повідомлення за темами «Соціально-політичне становище в Європі на порубіжжі XVIII-ХІХ ст.», «Німеччина помежів’я XVIII-XIX ст .».
Відповіді надсилайте ttsvirova@gmail.com
15.01.21.Тема.Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці. Шарль Бодлер - пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка "Квіти зла" (загальна характеристика). Сонет " Альбатрос"
— Французька поезія середини — II половини XIX ст. зберігала традиції романтизму, водночас сприймаючи модерністські зрушення, що долали усталені традиції мистецтва. Естетична концепція модернізму визначила шляхи розвитку символізму. Зміст символізму як модерністського напряму зумовлено філософією двох світів: світу видимого, матеріального, світу людського тіла (суспільне життя, соціальні проблеми, матеріальні потреби) та світу духовного, ідеального (вищі моральні цінності, ідеали, духовні потреби, мистецтво), який вищий за матеріальний Естетика символізму ставить мистецтво вище за реальне життя. Головне покликання поета — прагнення вищого світу, відчуття й осягнення його. Символістська творчість — це ідеал, доведений до витонченої досконалості, це ідеалізування позитивного та сконцентрований осуд потворного.
Сьогодні йтиметься про зачинателя модернізму в літературі — Шарля Бодлера, якого сучасники називали «королем поетів, справжнім Богом», «апостолом сучасності» та водночас аморальною людиною, напівбожевільним. Про його твори сперечалися і сперечаються донині — літературознавці, поети, пересічні читачі. Усесвітнє визнання прийшло до поета лише через 100 років після того, як його не стало. Письменник залишив по собі поетичний світ, де душа веде одвічний двобій із самою собою, але ніколи не зупиняється у постійних пошуках незнаної та прекрасної Таїни. Шарль Бодлер — поет, політичний діяч, журналіст, мистецтвознавець, неперевершений перекладач новел Едґара Аллана По. Бунтівний за характером, він почав творити на нових творчих та естетичних засадах, увів у літературу поняття модерн, який вважають предтечею символізму Багато поетів наступних поколінь узяли його творчість за взірець.
· Які особливості світосприйняття Ш Бодлера відзначає український поет?
· Модерністом чи романтиком постає Бодлер у сонеті С. Я. Гординського?
· Чи можна з цих рядків зробити висновок про ставлення Гординського до французького митця?
· У чому український поет вбачає трагізм життя і творчості Бодлера?
· Використовуючи матеріали підручника, зазначте факти життя Бодлера, які дістали художнє переосмислення у творі українського поета.
— Чи бачили ви колись книжку, яку засуджено за вироком суду? Саме таке видання у мене в руках, а вирок виніс суд Другої імперії. Майже через століття — 1946-го — установчі збори Франції скасували рішення суду, що звинувачувало автора збірки «Квіти зла» Шарля Бодлера у зневажанні суспільної моралі.
Квіти — прекрасне творіння природи, символ краси й досконалості світу, радості. Зло — чорна сила диявольського темного породження, антипод добра, страждання, біль. «Заголовок-каламбур» — так визначав назву збірки сам автор. Отже, у назві збірки — парадокс, у ній сподівання й ідеали протиставлено відчаю й безнадії та чи завжди квіти — це символ радості?
Назва збірки Бодлера напрочуд містка й виразна, адже уособлює не лише суперечності доби, а й суперечності свого автора. У стислій формі передано сприйняття поетом сучасного світу як царства зла — та водночас його власне бачення сумної реальності. Сучасники трактували «Квіти зла» як поетизацію аморальності. Але сам Бодлер стверджував, що цю книгу слід оцінювати цілісно — лише тоді з неї випливає жорстокий моральний урок.
Евристична бесіда
· Аргументуйте думку, що в образі альбатроса Ш. Бодлер зображає себе, тобто поета.
· Душа ліричного героя прагне духовних висот, «жадає висоти». Хто протистоїть поетові у цьому прагненні?
· Як автор ставиться до альбатроса?
· Доведіть, що у протиставленні поета й натовпу втілено мотив боротьби добра та зла.
· Умотивуйте, що головною думкою твору є ствердження божественної сили мистецтва.
· Як у вірші поєднано традиції романтизму і модернізму?
Вірш було написано 1842 р. під час поїздки на острів Маврикій. Шарль, перебуваючи 10 місяців на кораблі під наглядом капітана та спостерігаючи за птахами, розмірковував над власною долею.
У перших рядках автор розповідає, як матроси задля розваги ловлять величних альбатросів, «що люблять пролітати слідами кораблів». Альбатрос — величний птах, володар морських просторів, що супроводжує кораблі. На палубі він має вигляд дуже безпорадний. Авторові шкода альбатроса; свій біль і сум він передає, підкреслюючи велич цього птаха в небі й безпорадність на землі. Поступово цей образ починає символізувати самого поета та долю митця в людському вирі життя.
Шарль Бодлер не знаходить розуміння поміж людей, тому не може злетіти думкою, а «волочить... крила велетня по землі».
Альбатрос, тобто сам поет, — це світ прекрасного, добра моряки — зло, символ людства, яке пливе на своєму судні у безмежжі всесвіту море — символ життя; корабель, човен — людська доля; грім, гроза, блискавка — життєві негаразди. В «Альбатросі» стверджується божественна сила мистецтва, якнайповніше втілена у постаті поета він не може протистояти суспільству, як птах — матросам. Натовп не розуміє його. І тут зло перемагає добро. Але прекрасне завжди вище за потворне, навіть коли гине мистецтво й особистість вищі за натовп. Такою є позиція автора.
Висновок
— У творчості Ш . Бодлера поєдналися романтичні й символічні елементи. Вірші збірки мають двопланову структуру, де на передньому плані зображені предмети, емпіричні явища, конкретні деталі, за якими прихована ідея, абстракція, що перетворює конкретні образи на символи: автор утверджує велич душі, що прагне високого ідеалу, краси, духовності, а натовп не розуміє цих поривань — духовність беззахисна перед грубою дійсністю, тому й гине, залишаючи пам’ять про високий злет.
· Вставте пропущені слова у висловлюванні Ш. Бодлера й прокоментуйте його: «Мені видається зайвим та нудним ... те, що є, адже ніщо з наявного мене ... . Природа неприваблива, і я волію надавати перевагу страхітливим породження своєї фантазії, а не доброзвичайній тривалості».
Слова для довідки: а) зображувати, не задовольняє; б) малювати, не помітно; в) думати, не дарує; г) налічувати, не святкує.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: знати біографію Ш. Бодлера; уміти виразно читати, аналізувати твори поета.
Випереджальне (для охочих): вивчити напам’ять вірші Ш. Бодлера «Відповідності», «Вечорова гармонія».
ДОДАТОК ДО УРОКУ
БОДЛЕР
Гримасою нудьги скривилися уста,
Всі хвилі поривань розбилися об скелі,
Лишився тільки смак безмежжя й пустота,
Хоч випито ущерть гіркий розкоші келих.
Вночі, коли важка, нестерпна темнота
Кудлатим чорним псом снується вкруг постелі,
В обіймах лиш одна коханка — самота,
В розбитої душі обідранім готелі.
Вона нашіптує і мучить бризком барв,
Повій і демонів, скривавлених примар
І Май спокусливих відьомським стилем Ґойї;
І він, підвівши зір з-під хмурого чола,
Пірнав у вічний вир людських несупокоїв
В’язати китиці з кошмарних квітів зла.
С. Гординський
Методичний коментар (на допомогу вчителеві)
Модернізм — загальна назва напрямів мистецтва й літератури кінця XIX — початку XX ст., що відображали кризу буржуазної культури та характеризували розрив із традиціями реалізму й естетикою минулого. Модернізм виник у Франції наприкінці XIX ст. (Ш. Бодлер, П. Верлен, А. Рембо) і поширився Західною Європою, дещо згодом — Російською імперією та Україною в її складі. Модерністи вважали, що не слід шукати у творі мистецтва якоїсь логіки, раціональної думки: мистецтво модернізму мало переважно ірраціональний характер.
Загальні ознаки модернізму
• Особлива увага до внутрішнього світу особистості.
• Проголошення самоцінності людини й мистецтва.
• Надання переваги творчій інтуїції.
• Розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникнути у найінтимніші глибини особистості й одухотворити світ.
• Пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо).
• Прагнення відкрити нові ідеї, що перетворять світ за законами краси й мистецтва.
Символізм (від фр. symbole — символ) — течія модернізму, у творчій практиці представників якої переважають інтуїтивне осягнення й асоціативне мислення В основу поетики символізму покладено символ (звідси назва цього модерністського напряму), що розуміється як умовний знак, натяк на певну таємну сутність, протиставлену об’єктивному світу (Ш. Бодлер, П. Верлен, А. Рембо, С. Малларме та ін.).
Імпресіонізм (від фр. impression — враження; від назви картини французького живописця Клода Моне «Враження. Схід сонця», 1872) — мистецький напрям, найхарактерніші ознаки якого — витончене відтворення особистих вражень і спостережень, мінливості життєвих передчуттів і переживань.
Ця модерністська течія виявилася передусім у малярстві й літературі, відзначалась ушляхетненим відтворенням особистих переживань, миттєвих відчуттів, настроїв та емоційних виплесків. Для французького художнього письменства, зокрема для братів Ж. та Е. Ґонкурів, А. Доде, Ґі де Мопассана, П. Верлена, імпресіонізм став порубіжним явищем, з’єднувальною ланкою між класичним реалізмом II половини XIX ст., з його вірою в можливість раціонального пізнання й пояснення світу, і добою модернізму — періодом активного утвердження на зламі століть суб’єктивних стилів і напрямів. Саме імпресіонізм, починаючи з вершинних досягнень С. Цвейґа, А. Шніцлера (Австрія), С. Жеромського (Польща), був зразком нового, модерного.
Тема. Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера («Відповідності», «Вечорова гармонія»). РМ. Виразне читання віршів митця напам'ять
Більшість сучасників називали Бодлера аморальним, небезпечним богохульником, анархістом, напівбожевільним. Поет та критик Теодор де Банвіль говорив про нього інше: «Якщо можна назвати людину приємною, то найбільшою мірою це стосується Бодлера. Погляд його сповнений життя і думки... Коли я слухав його швидке, вишукане мовлення, мовлення справжнього парижанина, мені здавалося, що з очей моїх спадає полуда, що переді мною відчиняється безмежний світ мрій, образів, ідей, величних пейзажів...». На чиєму боці правда — з’ясовуватимемо сьогодні.
· Які цикли містить збірка Ш. Бодлера «Квіти зла»?
· Складіть схему мотивів книги «Квіти зла».
Очікуваний результат

· Які вірші заслуговують на окрему увагу в циклі «Сплін та ідеал»?
· Поясніть значення слова сплін.
2. Словникова робота (запис до зошитів)
Сплін (у перекладі з англ. — селезінка) — тоскний, пригнічений настрій, туга, хандра (у давнину пояснювали хворобою селезінки).
— Не кожного з тих, хто вміє писати римовані рядки, можна назвати поетом. Та й чи багато людей прагнуть бути справжніми поетами? Адже поет — це не тільки слава, визнання, шанувальники, це ще й ризик бути незрозумілим більшістю, перетворитися із «володаря блакиті» на безпомічну забавку для оскаженілого натовпу. Бодлер не боявся бути поетом, тому його поезія вражає своєю щирістю і болем навіть через століття.
. Декламування поетичних творів (за випереджальним домашнім завданням)
· Як розкрито у цій поезії ідею відповідностей?
· Розкрийте зміст метафори ліси символів.
· У яких рядках змальовано картину суцільної гармонії?
· Як передано у цьому творі взаємини людини й природи?
· У якій формі написано вірш? (Сонет.)
· Поясніть, чому цей твір називають маніфестом символізму.
— Дослідник творчості Бодлера Ґастон Башляр застерігав від сприйняття сонета «Відповідності» як твору пейзажної лірики — його зміст значно глибший: «У двох єдностях — темної ночі і ясного дня — виявляється одвічна подвійність добра і зла. Усе, що є широкого, неоднозначного у темряві ночі і ясному дні, не дає змоги зупинитися або тільки на темряві, або тільки на світлі». Про це ж писав і сам Бодлер: «Весь видимий світ є лише арсеналом образів і знаків, яким уява відводить місце і визначає відносну ціну» навіть у віршах, де поет справді милується красою пейзажу, він не може позбутися відчуття «темного змісту речей» — «широкого і чорного небуття».
Декламування поетичних творів (за випереджальним домашнім завданням)
( Ш. Бодлера «Вечорова гармонія».)
· Яке враження справив на вас цей твір?
· Що утворює картину вечорової гармонії?
· Назвіть кольори і звуки, які відтворює поет. Як вони пов’язані між собою?
· Яку функцію виконують повтори рядків?
· спробуйте передати словами музику бодлерівської «вечорової гармонії».
— У поезії Бодлера вражають сугестія (навіювання певного емоційного стану) і магія образів, характерні для творів символістів . Читач не тільки «бачить» кольори предметів, а й відчуває їхні форми, насолоджується дивними звуками. Вечорова гармонія постає як симфонія почуттів («стебло співає росне», «цвіт димує в тишині».) Мелодії мають запахи («запашні», від них «очманіння млосне»). Лунає казкова музика — грає меланхолійний вальс, а стоголосе серце підспівує та «тремкоче» скрипкою Прихід ночі порівнюється з урочисто-піднесеною літургією («цвіт димує... мов кадило»; «небеса високі і смутні... як вівтар»; обличчя коханої ліричного героя «сяє, мов потир» (потир — церковна чаша)). Божественне начало контрастує з язичницьким уподібненням заходу сонця до його кривавого самогубства («упало в кров свою світило життєдайне»). Повторювання тих самих рядків (кожна наступна строфа починається з другого рядка попередньої, деякі рядки одних строф переходять до інших) нагадує ворожбитське заклинання. Видовище вечора перетворюється на споглядання гри містичних сил, боротьби світла й темряви. А загальна атмосфера поезії створює глибинне відчуття гармонії.
. Про збірку «Квіти зла» поет говорить: «У цю жорстоку книгу я вклав усе своє серце. Усю свою ніжність, усю свою релігію (вивернуту). Усю свою ненависть...». І пояснює витоки: «Ще в ранньому дитинстві я мав у своєму серці два протилежних відчуття: жах перед життям та захват від життя»; «лише сягаючи найглибших прірв падіння, уява за законом протилежності запалює свічадо найвищих ідеалів».
А ось відгуки представників наступних поколінь:
• ««Квіти зла» Ш. Бодлера — це квіти, що виросли в нашій суперечливій душі на ґрунті жорстокого ХХ століття» (Олександр Олесь);
• «Книга ця — душа і життя поета цілком, із його лазуровими мріями, його культом краси, його шаленими пристрастями. Це глибоко символічна біографія поета» (О. І. Урусов).
• Оберіть вислів, який є найближчим до вашого розуміння збірки «Квіти зла» Ш. Бодлера, розкрийте його значення відповідь аргументуйте.
· Продовжте речення: «У поезії Ш. Бодлера мене приваблює...».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: уміти виразно читати, аналізувати поезії Ш. Бодлера; визначати літературні напрями за їх ознаками; написати твір (есе) за поезіями Ш. Бодлера (на одну з тем: «Конфлікт ідеалу й дійсності в поезії Ш Бодлера», «Культ краси в ліриці Ш. Бодлера», «Трагізм становища поета у світі (бодлерівська концепція митця в поезії «Альбатрос»)», ««Квіти зла» Ш. Бодлера — символічна біографія поета», «Жорстокий моральний урок поезії Ш. Бодлера»).
Випереджальне (індивідуальне): підготувати повідомлення про художників-імпресіоністів, філософів-модерністів
















Коментарі
Дописати коментар