Група 14 зарубіжна література
Підручник з зарубіжної літератури
· Прокоментуйте парадокси О. Уайльда про мистецтво.
«Портрет Доріана Ґрея» — роман про красу зовнішню та внутрішню, про їх співвідношення в людині. Письменник проголосив своєрідний культ краси, стверджуючи, що мистецтво вище за життя, що не воно породжує дійсність, а дійсність має наслідувати мистецтво, яке вище за життя.
· Назвіть письменників, які порушували у своїх творах питання сутності краси.
· Як ви розумієте основний естетичний принцип Парнаської школи поезії «мистецтво для мистецтва»?
О. Уайльд — теоретик естетизму. У його теоретичних працях важливу роль відіграють зовнішній епатаж, антивікторіанська бравада, тяжіння до парадоксів. З їхньою допомогою письменник прагне знищити догматичні погляди, стереотипи щодо мистецтва наріжний принцип естетики письменник формулює так: «Мистецтво не виражає нічого, окрім самого себе!». О. Уайльд стверджує, що «мистецтво — це наш духовний протест, наша галантна спроба вказати природі на її істинне місце».
Аналіз тексту літературного твору
· Визначте філософсько-естетичні питання, порушені в романі О. Уайльда. (У «Портреті Доріана Ґрея» порушено філософсько-естетичні питання про велич краси, про сенс кохання, про відповідальність за скоєне, про силу гріха, про сенс життя.)
Постановка та розв'язання проблемного питання
· Визначте шляхи розв’язання автором філософських питань, порушених у роман
— «Портрет Доріана Ґрея» — маніфест декадансу й модернізму. Водночас цей роман — викриття цього маніфесту: це роман про людину, яка щиро повірила в цей маніфест.
Аналіз образів героїв літературного твору (робота в групах)
· Хто така Сібіл Вей
· Як О. Уайльд передає в романі настрої двох закоханих?
· Зіставте описи першого враження Доріана від Сібіл Вейн із тим, що вона говорить про Прекрасного Принца.
· Як кохання вплинуло на Доріана?
· Якими йому починають здаватися теорії Генрі Воттона?
· Чим Сібіл пояснювала свою погану гру на сцені?
· Як розцінював Доріан свої вчинки стосовно Сібіл під час розставання?
· За допомогою чого автор передає боротьбу совісті й самолюбства в душі героя?
· Чому Доріан не сприймає реального життя?
· Як це співвідноситься з естетичними принципами О. Уайльда, викладеними в «Передмові» до твору?
· Чому герої не зрозуміли одне одного?
· У який спосіб письменник розв’язує проблему співвідношення мистецтва й життя на прикладі історії кохання Сібіл та Доріана?
· Як трагедія взаємин Сібіл та Доріана позначилася на портреті? Чому?
Очікуваний результат
Доріан Ґрей — юнак, наділений неймовірною красою. Постать його неоднозначна: у ній поєднуються тонкий естет і навіть романтик із порочним, безжальним злочинцем. Ці дві протилежні сторони його характеру перебувають у постійному протистоянні. Герой роману вміє цінувати не тільки майстерність талановитого художника, а й музичні твори Він по кілька разів слухає п’єси Ваґнера, Шумана, колекціонує старовинні предмети мистецтва, відчуває найвищу насолоду від спілкування з прекрасним. Це — декадентський варіант вислову Ф. М. Достоєвського про те, що світ врятується красою. На початку свого життєвого шляху Доріан був здатний на справедливу оцінку власних вчинків, на щире каяття. Потрапивши під вплив ідей гедонізму, які проповідував лорд Генрі, Доріан Ґрей присвячує своє життя насолоді й пороку. Два герої — Доріан і лорд Генрі — понад усе ставлять саме красу. І коли життя суперечить їхнім естетичним переконанням, то вони не зважають на життя. Вони не хочуть розуміти, що кожний крок людини у реальному житті обов’язково має і моральний сенс. Зовнішність відіграє фатальну роль у долі героя. Адже ніхто не вірить у його каяття, адже неможливо допустити думку про його порочність. Це випливає з того, що порочна людина не може зберегти своєї краси.
Лорд Генрі чудово знав, що порок знищує красу, накладає на обличчя людини страшний відбиток. Тому він неодноразово говорив Доріанові про необхідність зберегти свою душу, підкреслюючи думку про те, що для насолоди життям потрібен душевний спокій, який дає тільки чисте сумління. Герой пам’ятає про ці слова, тому відголоски загубленої совісті відчутні в словах Доріана навіть тоді, коли він утратив більшість своїх позитивних рис. Час від часу в лорда Генрі виникають сумніви, він постійно перевіряє свого друга, але ці перевірки виявляються марними, адже він не бачить портрета. Лорд Генрі хотів, щоб Доріан Ґрей зробив мистецтвом власне життя, адже він проповідував принцип нерозривної єдності краси й моралі, але це прагнення зазнало нищівної поразки.
Узагальнення
— Любов — це своєрідна єдність краси внутрішньої і зовнішньої. На жаль, ця єдність виявилася недоступною Доріанові Ґрею, він не зрозумів ту, яка його по-справжньому кохала. Юнак сам розрушив цю єдність, коли відсторонився від Сібіл. Дівчина запропонувала Доріанові те, про що мріяв лорд Генрі: кохання, яке стало б мистецтвом у реальному житті. Саме тому Сібіл утратила здатність грати на сцені. А Доріан не хоче кохати просто дівчину: вона має бути видатною актрисою, тобто мати естетичну цінність. І вперше на портреті Доріана Ґрея з’явилася жорстока зморшка. Найбільші ж переживання у поціновувача краси викликала не смерть дівчини, а неестетичні подробиці дій слідчих, викладені в газеті.
Словникова робота (запис до зошитів)
Попри те що роман написаний наприкінці XIX ст., він за своєю проблематикою й ідеологією цілком належить до XX ст., а за художньою мовою — до європейського модернізму. Дія розгортається в Англії кінця XIX ст., але в нього введені фантастичні мотиви, які зближають твір із готичними романами, тобто романами жахів. Отже, «Портрет Доріана Ґрея» — готичний філософський роман, написаний у декадентському стилі.
Поняття інтелектуальний жанр (інтелектуальний роман, інтелектуальна драма) виникло в літературі наприкінці XX ст. як позначення художніх творів, у яких увагу автора сконцентровано не стільки на зображенні самого життя, скільки на ідейних, теоретичних суперечках, які точаться між героями. Інтелектуальними, тобто насиченими глибокою думкою, є майже всі визначні твори світової літератури. Але, як стверджував російський критик В. Г. Бєлінський, художник тим і відрізняється від ученого, що мислить образами,а не силогізмами. І в «Гамлеті» В. Шекспіра, і у «Фаусті» Й. В. Ґете думки письменника розкрито через характери героїв, а характери й події психологічно вмотивовано. Термін інтелектуальний роман, або роман-концепція, застосовують до творів, у яких хоча й окреслено характери й події, але сутність виявляється не в них, адже автор міркує не стільки образами, скільки поняттями: роман перетворюється на притчу.
. Практична робота
· Визначте ознаки інтелектуального роману в «Портреті Доріана Ґрея».
— Пізно вночі, наодинці із самим собою в розкішному лондонському особняку Доріан кидається з ножем на портрет, прагнучи знищити його. Слуги, які піднялися на крик, виявляють у кімнаті мертве тіло старого у фраку та портрет, не підвладний часу, у своїй сяючій величі так завершується роман-притча про людину, для якої «в інші хвилини зло було лише одним із засобів здійснення того, що він вважав красою життя». Чисте мистецтво виявляється проповіддю моралі. Декадентський проект Оскара Уайльда зазнає краху «Портрет Доріана Ґрея» виявляється послідовним запереченням ідей.
— Для Безіла Голворда портрет стає і змістом, і формою, тому що втілив його заповітну мрію. Доріан Ґрей для художника — не просто натурник. Він — його ідеал, його божество. Безіл щодня бачиться з ним і малює його портрети один за одним. Він уже не може жити без Доріана. Так починається процес міфологізації людини людиною.
В образі Доріана Ґрея втілено риси кількох героїв античної міфології:
• Адоніса (бог родючості, що перевершував красою богів-олімпійців. Це вродливий юнак, у якого закохалася Афродіта);
• Ганімеда (прекрасний хлопчик, виночерпій богів-олімпійців);
• Париса (яскравої краси син Пріама, царя Трої. За допомогою Афродіти він украв дружину царя Спарти Менелая — прекрасну Єлену);
• Нарциса (син річкового бога Кефісса й німфи Ліріопи. Побачивши у воді своє відображення, він закохався у нього й не міг відвести від нього очей, аж поки не помер).
Доріан стає жертвою своєї максималістської пристрасті — любові до самого себе. Загальне забарвлення злочинів Доріана — абсолютна аморальність. Думки винятково про свою особистість її ж і руйнують. Знову відбувається фантастичне перевтілення, і все повертається на свої місця: портрет сяє красою, а на Доріановому обличчі проступають сліди усіх скоєних ним злочинів — вигляд мертвого Доріана Ґрея жахливий, неестетичний. Усупереч власній програмі Уайльд не лише зобразив душевну кризу свого героя, а й привів його до покарання.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Самостійно прокоментувати філософсько-естетичні й моральні проблеми, порушені О. Уайльдом у романі «Портрет Доріана Ґрея».
ДОДАТОК ДО УРОК
Це цікаво!😀
30 листопада 2000 р. до 100-річчя від дня смерті О. Уайльда в Лондоні спорудили пам’ятник письменникові, а в Британській бібліотеці відкрили виставку, присвячену творчості митця. Експозиція містила численні листи, рукописи, світлини, перші видання книг О. Уайльда та інші цікаві експонати. В організації виставки активну участь узяв онук письменника: до цієї дати Мерлін Холланд видав друком «Повне зібрання листів Оскара Уайльда».
Особливо зворушив відвідувачів конверт із пасмом волосся молодшої сестри Оскара, яка померла в 10 років. Тридцять три роки цей конверт супроводжував Уайльда в усіх подорожах, у в’язниці й вигнанні, навіть у день смерті митця. За словам онука, Мерліна Холланда, Оскар Уайльд, «попри всі свої недоліки, був феноменом».
Уайльд мав добре поставлений голос приємного тембру, що додавало принад його мовленню, а головне — у будь-якій ситуації він швидко знаходив влучне та яскраве слово, завжди був цікавим і вправним співрозмовником. Письменник зазначав: «Художник живе, лише висловлюючи себе».
Тема РМ. Дискусія «"Портрет Доріана Ґрея" слід вважати моральною чи аморальною книгою?». Підготовка до написання контрольного домашнього твору. Тематичне оцінювання
.«Краса душі надає чарівності навіть непоказному тілу, точнісінько так, як потворність душі покладає на найчудовішу статуру і на найпрекрасніші члени тіла якийсь особливий відбиток, який викликає в нас незрозумілу відразу»,— писав німецький філософ Ґ. Е. Лессінґ. І це твердження якнайточніше відображає суть головного героя роману О. Уайльда «Портрет Доріана Ґрея», його духовну деградацію. Над проблемою прекрасного й потворного ми працюватимемо сьогодні.
· Яким і ким був Доріан для Безіла до зустрічі з лордом Генрі?
· Зачитайте та прокоментуйте епізод про те, яким Генрі побачив портрет Доріана.
· Яка мрія з’являється в юнака?
· Чим є мистецтво для головних персонажів твору?
· Чому портрет так вражає Доріана? Чому почуття радості змінюється почуттям страху?
· За що Доріан покохав актрису Сібіл Вейн і чому швидко розчарувався в ній?
· Коли й чому у Ґрея виникло бажання сховати портрет?
Інтерактивна вправа «Цитатна доріжка»
· Наведіть приклади парадоксальних висловів О. Уайльда.
Очікуваний результат
• Того, що потрібно знати, не навчить ніхто.
• Лише пусті, обмежені люди не судять за зовнішністю.
• Який творець, таке і творіння.
• Усі жінки з часом стають схожими на своїх матерів. У цьому їхня трагедія. Жоден чоловік не буває схожим на свою матір. У цьому його трагедія.
• Бути греком — означає не мати одягу, бути людиною Середньовіччя — не мати тіла, бути сучасною людиною — не мати душі.
• Найгірші вороги людини — її близькі.
1. Творчо-практична робота
· Зобразіть графічно (або словесно) сходинки падіння (деградацію особистості) Доріана Ґрея, зробіть висновок.
Очікуваний результат
Сходинки падіння (деградація особистості) Доріана Ґрея
• Усвідомлення героєм своєї вроди, страх її втратити, водночас — утратити любов людей, їхнє захоплення ним.
• Розрив із Сібіл Вейн, яку він покохав як актрису з її театральними мовою, жестами, костюмами, пристрастями, а не як реальну людину, дівчину.
• Захоплення книгою, що розбудила в ньому нездорові марення та мрії.
• Пересичення, розпуста.
• Убивство Безіла, доведення до самогубства Алана Кемпбела.
• Відчуття постійного страху, манія переслідування після зустрічі з братом Сібіл — Джеймсом Вейном.
• Убивство власної совісті, душі.
Висновок. Людина без совісті, без душі не може існувати. Духовний світ, замкнений на самому собі, бідний і не може розвиватися Краса і злочин — поняття несумісні.
· Визначте, які вчинки й дії спричинили зміни в «портреті-душі» Доріана Ґрея.
Очікуваний результат
Зміни в «портреті-душі» Доріана Ґрея та вчинки й дії, які призвели до цих змін
Зміни зовнішності героя | Зміни в «портреті-душі» | Учинки й дії Доріана Ґрея |
Краса й пишність молодості | Складка жорстокості біля рота | Егоїстичне ставлення до Сібіл Вейн |
Розквіт краси й привабливості | Хтива посмішка, огидна волога, червона й лискуча | Убивство Безіла Голворда |
Незмінно вродливий | Жахлива зіпсованість зсередини | Смерть Алана Кемпбела |
Такий само молодий і красивий | Хитрувата лицемірна посмішка | «Пощада» Гетті Мертон |
Мрець у вечірньому костюмі, змарнілий, аж погляд вернуло | Кров із пальців рук і ніг ніби крапала. Портрет господаря у блиску чарівної юності та вроди | Знищення «портрета-душі» |
2. · Хто, на вашу думку, винен у трагедії Доріана Ґрея? Що є «світлом», а що — «темрявою» у його долі?
Очікуваний результат
Передусім сам герой, адже він мав вибір — «іти сходинками вниз чи вгору»; лорд Генрі, який прищепив юнакові (недосвідченій людині) небезпечні думки, розбудив і підігрів темні пристрасті в його душі; суспільство, яке спостерігало за його моральним падінням; «отруйні» книги та ін.
3. Міні-диспут «чи може краса бути "моральною" або "аморальною"?»
· Ф. М. Достоєвський припускав, що світ врятується красою. Герої О. Уайльда й сам автор у передмові так висловлюються про красу:
• «Краса є прояв Генія, та навіть вища за Генія»;
• «Краса — це одна з видатних істин світу»;
• «Краса — поза всякими сумнівами, їй дано божественне право на верховенство»;
• «Краса... не така тлінна, як Думка»;
• «Для мене Краса є дивом із див».
· Стендаль писав, що «краса є лише обіцянкою щастя». То що ж таке Краса, як вона співвідноситься з Моральністю, Добром та іншими загальноприйнятими морально-етичними категоріями? (Відповіді учнів.)
1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
· Складіть асоціативний кущ до слова краса. (Крилатість, казка, колорит, кульмінація; радість, романтизм; алюзія, аналогія; сила, символ, синтез, стиль; апогей.)
— Як бачимо, поняття про красу й асоціації, пов’язані з цим словом, у кожного різні мабуть, не існує абсолютної краси Це категорія відносна, для кожної епохи, нації, парадигми вона може бути своя.
Згадаймо казку «Дюймовочка», зокрема те, як Жук відрекомендував приятелям свою наречену і якою була їхня реакція.
Отже, сама собою краса не може бути ані моральною, ані аморальною. Зовнішність обов’язково пов’язана з внутрішньою сутністю, намірами й діями.
· Якщо вважати синонімами слова вродливий, хороший, щасливий, то чи може бути хорошою людина, яка живе в гармонії із собою і в розладі з іншими хорошими людьми?
· Чи можна бути щасливим, коли навколо багато нещасних?
· Чи можна насолоджуватися життям, відмежовуючись від біди й проблем? Над цими питаннями варто поміркувати ще не раз.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
· Продовжте речення: «Образ Доріана Ґрея примусив мене замислитися над...».
— Уайльд у передмові до роману слушно писав: «Суперечки з приводу мистецького твору свідчать, що цей твір новий, складний і життєздатний». «Портрет Доріана Ґрея» можна тлумачити по-різному, але не визнавати його безумовну неординарність і художню довершеність — неможливо. Критики, сперечаючись з окремих питань стосовно мистецьких позицій Оскара Уайльда, доходять спільного висновку про роман: це твір новий, складний і життєздатний. Свідченням цього є довголітнє життя роману, у якому кожне нове покоління читачів знаходить те, що співзвучне певному часу, що хвилює душу, збагачує розум, приносить насолоду, адже творчість видатного письменника Оскара Уайльда — то справжнє мистецтво.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: написати твір за романом О . Уайльда на одну з тем «Доріан Ґрей — жертва філософії гедонізму», «Якою є справжня мораль роману «Портрет Доріана Ґрея»?», «Роль парадоксів у романі О. Уайльда».
Випереджальне (для всіх): повторити визначення понять декаданс, натуралізм, імпресіонізм, неоромантизм.
Випереджальне (індивідуальне): вивчити напам’ять сонет С. Я. Гординського «Бодлер».
— Французька поезія середини — II половини XIX ст. зберігала традиції романтизму, водночас сприймаючи модерністські зрушення, що долали усталені традиції мистецтва. Естетична концепція модернізму визначила шляхи розвитку символізму. Зміст символізму як модерністського напряму зумовлено філософією двох світів: світу видимого, матеріального, світу людського тіла (суспільне життя, соціальні проблеми, матеріальні потреби) та світу духовного, ідеального (вищі моральні цінності, ідеали, духовні потреби, мистецтво), який вищий за матеріальний Естетика символізму ставить мистецтво вище за реальне життя. Головне покликання поета — прагнення вищого світу, відчуття й осягнення його. Символістська творчість — це ідеал, доведений до витонченої досконалості, це ідеалізування позитивного та сконцентрований осуд потворного.
Сьогодні йтиметься про зачинателя модернізму в літературі — Шарля Бодлера, якого сучасники називали «королем поетів, справжнім Богом», «апостолом сучасності» та водночас аморальною людиною, напівбожевільним. Про його твори сперечалися і сперечаються донині — літературознавці, поети, пересічні читачі. Усесвітнє визнання прийшло до поета лише через 100 років після того, як його не стало. Письменник залишив по собі поетичний світ, де душа веде одвічний двобій із самою собою, але ніколи не зупиняється у постійних пошуках незнаної та прекрасної Таїни. Шарль Бодлер — поет, політичний діяч, журналіст, мистецтвознавець, неперевершений перекладач новел Едґара Аллана По. Бунтівний за характером, він почав творити на нових творчих та естетичних засадах, увів у літературу поняття модерн, який вважають предтечею символізму Багато поетів наступних поколінь узяли його творчість за взірець.
· Які особливості світосприйняття Ш Бодлера відзначає український поет?
· Модерністом чи романтиком постає Бодлер у сонеті С. Я. Гординського?
· Чи можна з цих рядків зробити висновок про ставлення Гординського до французького митця?
· У чому український поет вбачає трагізм життя і творчості Бодлера?
· Використовуючи матеріали підручника, зазначте факти життя Бодлера, які дістали художнє переосмислення у творі українського поета.
— Чи бачили ви колись книжку, яку засуджено за вироком суду? Саме таке видання у мене в руках, а вирок виніс суд Другої імперії. Майже через століття — 1946-го — установчі збори Франції скасували рішення суду, що звинувачувало автора збірки «Квіти зла» Шарля Бодлера у зневажанні суспільної моралі.
Квіти — прекрасне творіння природи, символ краси й досконалості світу, радості. Зло — чорна сила диявольського темного породження, антипод добра, страждання, біль. «Заголовок-каламбур» — так визначав назву збірки сам автор. Отже, у назві збірки — парадокс, у ній сподівання й ідеали протиставлено відчаю й безнадії та чи завжди квіти — це символ радості?
Назва збірки Бодлера напрочуд містка й виразна, адже уособлює не лише суперечності доби, а й суперечності свого автора. У стислій формі передано сприйняття поетом сучасного світу як царства зла — та водночас його власне бачення сумної реальності. Сучасники трактували «Квіти зла» як поетизацію аморальності. Але сам Бодлер стверджував, що цю книгу слід оцінювати цілісно — лише тоді з неї випливає жорстокий моральний урок.
Евристична бесіда
· Аргументуйте думку, що в образі альбатроса Ш. Бодлер зображає себе, тобто поета.
· Душа ліричного героя прагне духовних висот, «жадає висоти». Хто протистоїть поетові у цьому прагненні?
· Як автор ставиться до альбатроса?
· Доведіть, що у протиставленні поета й натовпу втілено мотив боротьби добра та зла.
· Умотивуйте, що головною думкою твору є ствердження божественної сили мистецтва.
· Як у вірші поєднано традиції романтизму і модернізму?
Вірш було написано 1842 р. під час поїздки на острів Маврикій. Шарль, перебуваючи 10 місяців на кораблі під наглядом капітана та спостерігаючи за птахами, розмірковував над власною долею.
У перших рядках автор розповідає, як матроси задля розваги ловлять величних альбатросів, «що люблять пролітати слідами кораблів». Альбатрос — величний птах, володар морських просторів, що супроводжує кораблі. На палубі він має вигляд дуже безпорадний. Авторові шкода альбатроса; свій біль і сум він передає, підкреслюючи велич цього птаха в небі й безпорадність на землі. Поступово цей образ починає символізувати самого поета та долю митця в людському вирі життя.
Шарль Бодлер не знаходить розуміння поміж людей, тому не може злетіти думкою, а «волочить... крила велетня по землі».
Альбатрос, тобто сам поет, — це світ прекрасного, добра моряки — зло, символ людства, яке пливе на своєму судні у безмежжі всесвіту море — символ життя; корабель, човен — людська доля; грім, гроза, блискавка — життєві негаразди. В «Альбатросі» стверджується божественна сила мистецтва, якнайповніше втілена у постаті поета він не може протистояти суспільству, як птах — матросам. Натовп не розуміє його. І тут зло перемагає добро. Але прекрасне завжди вище за потворне, навіть коли гине мистецтво й особистість вищі за натовп. Такою є позиція автора.
Висновок
— У творчості Ш . Бодлера поєдналися романтичні й символічні елементи. Вірші збірки мають двопланову структуру, де на передньому плані зображені предмети, емпіричні явища, конкретні деталі, за якими прихована ідея, абстракція, що перетворює конкретні образи на символи: автор утверджує велич душі, що прагне високого ідеалу, краси, духовності, а натовп не розуміє цих поривань — духовність беззахисна перед грубою дійсністю, тому й гине, залишаючи пам’ять про високий злет.
· Вставте пропущені слова у висловлюванні Ш. Бодлера й прокоментуйте його: «Мені видається зайвим та нудним ... те, що є, адже ніщо з наявного мене ... . Природа неприваблива, і я волію надавати перевагу страхітливим породження своєї фантазії, а не доброзвичайній тривалості».
Слова для довідки: а) зображувати, не задовольняє; б) малювати, не помітно; в) думати, не дарує; г) налічувати, не святкує.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: знати біографію Ш. Бодлера; уміти виразно читати, аналізувати твори поета.
Випереджальне (для охочих): вивчити напам’ять вірші Ш. Бодлера «Відповідності», «Вечорова гармонія».
ДОДАТОК ДО УРОКУ
БОДЛЕР
Гримасою нудьги скривилися уста,
Всі хвилі поривань розбилися об скелі,
Лишився тільки смак безмежжя й пустота,
Хоч випито ущерть гіркий розкоші келих.
Вночі, коли важка, нестерпна темнота
Кудлатим чорним псом снується вкруг постелі,
В обіймах лиш одна коханка — самота,
В розбитої душі обідранім готелі.
Вона нашіптує і мучить бризком барв,
Повій і демонів, скривавлених примар
І Май спокусливих відьомським стилем Ґойї;
І він, підвівши зір з-під хмурого чола,
Пірнав у вічний вир людських несупокоїв
В’язати китиці з кошмарних квітів зла.
С. Гординський
Методичний коментар (на допомогу вчителеві)
Модернізм — загальна назва напрямів мистецтва й літератури кінця XIX — початку XX ст., що відображали кризу буржуазної культури та характеризували розрив із традиціями реалізму й естетикою минулого. Модернізм виник у Франції наприкінці XIX ст. (Ш. Бодлер, П. Верлен, А. Рембо) і поширився Західною Європою, дещо згодом — Російською імперією та Україною в її складі. Модерністи вважали, що не слід шукати у творі мистецтва якоїсь логіки, раціональної думки: мистецтво модернізму мало переважно ірраціональний характер.
Загальні ознаки модернізму
• Особлива увага до внутрішнього світу особистості.
• Проголошення самоцінності людини й мистецтва.
• Надання переваги творчій інтуїції.
• Розуміння літератури як найвищого знання, що здатне проникнути у найінтимніші глибини особистості й одухотворити світ.
• Пошук нових засобів у мистецтві (метамова, символіка, міфотворчість тощо).
• Прагнення відкрити нові ідеї, що перетворять світ за законами краси й мистецтва.
Символізм (від фр. symbole — символ) — течія модернізму, у творчій практиці представників якої переважають інтуїтивне осягнення й асоціативне мислення В основу поетики символізму покладено символ (звідси назва цього модерністського напряму), що розуміється як умовний знак, натяк на певну таємну сутність, протиставлену об’єктивному світу (Ш. Бодлер, П. Верлен, А. Рембо, С. Малларме та ін.).
Імпресіонізм (від фр. impression — враження; від назви картини французького живописця Клода Моне «Враження. Схід сонця», 1872) — мистецький напрям, найхарактерніші ознаки якого — витончене відтворення особистих вражень і спостережень, мінливості життєвих передчуттів і переживань.
Ця модерністська течія виявилася передусім у малярстві й літературі, відзначалась ушляхетненим відтворенням особистих переживань, миттєвих відчуттів, настроїв та емоційних виплесків. Для французького художнього письменства, зокрема для братів Ж. та Е. Ґонкурів, А. Доде, Ґі де Мопассана, П. Верлена, імпресіонізм став порубіжним явищем, з’єднувальною ланкою між класичним реалізмом II половини XIX ст., з його вірою в можливість раціонального пізнання й пояснення світу, і добою модернізму — періодом активного утвердження на зламі століть суб’єктивних стилів і напрямів. Саме імпресіонізм, починаючи з вершинних досягнень С. Цвейґа, А. Шніцлера (Австрія), С. Жеромського (Польща), був зразком нового, модерного.
Тема. Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера («Відповідності», «Вечорова гармонія»). РМ. Виразне читання віршів митця напам'ять
Більшість сучасників називали Бодлера аморальним, небезпечним богохульником, анархістом, напівбожевільним. Поет та критик Теодор де Банвіль говорив про нього інше: «Якщо можна назвати людину приємною, то найбільшою мірою це стосується Бодлера. Погляд його сповнений життя і думки... Коли я слухав його швидке, вишукане мовлення, мовлення справжнього парижанина, мені здавалося, що з очей моїх спадає полуда, що переді мною відчиняється безмежний світ мрій, образів, ідей, величних пейзажів...». На чиєму боці правда — з’ясовуватимемо сьогодні.
· Які цикли містить збірка Ш. Бодлера «Квіти зла»?
· Складіть схему мотивів книги «Квіти зла».
Очікуваний результат

· Які вірші заслуговують на окрему увагу в циклі «Сплін та ідеал»?
· Поясніть значення слова сплін.
2. Словникова робота (запис до зошитів)
Сплін (у перекладі з англ. — селезінка) — тоскний, пригнічений настрій, туга, хандра (у давнину пояснювали хворобою селезінки).
— Не кожного з тих, хто вміє писати римовані рядки, можна назвати поетом. Та й чи багато людей прагнуть бути справжніми поетами? Адже поет — це не тільки слава, визнання, шанувальники, це ще й ризик бути незрозумілим більшістю, перетворитися із «володаря блакиті» на безпомічну забавку для оскаженілого натовпу. Бодлер не боявся бути поетом, тому його поезія вражає своєю щирістю і болем навіть через століття.
. Декламування поетичних творів (за випереджальним домашнім завданням)
· Як розкрито у цій поезії ідею відповідностей?
· Розкрийте зміст метафори ліси символів.
· У яких рядках змальовано картину суцільної гармонії?
· Як передано у цьому творі взаємини людини й природи?
· У якій формі написано вірш? (Сонет.)
· Поясніть, чому цей твір називають маніфестом символізму.
— Дослідник творчості Бодлера Ґастон Башляр застерігав від сприйняття сонета «Відповідності» як твору пейзажної лірики — його зміст значно глибший: «У двох єдностях — темної ночі і ясного дня — виявляється одвічна подвійність добра і зла. Усе, що є широкого, неоднозначного у темряві ночі і ясному дні, не дає змоги зупинитися або тільки на темряві, або тільки на світлі». Про це ж писав і сам Бодлер: «Весь видимий світ є лише арсеналом образів і знаків, яким уява відводить місце і визначає відносну ціну» навіть у віршах, де поет справді милується красою пейзажу, він не може позбутися відчуття «темного змісту речей» — «широкого і чорного небуття».
Декламування поетичних творів (за випереджальним домашнім завданням)
( Ш. Бодлера «Вечорова гармонія».)
· Яке враження справив на вас цей твір?
· Що утворює картину вечорової гармонії?
· Назвіть кольори і звуки, які відтворює поет. Як вони пов’язані між собою?
· Яку функцію виконують повтори рядків?
· спробуйте передати словами музику бодлерівської «вечорової гармонії».
— У поезії Бодлера вражають сугестія (навіювання певного емоційного стану) і магія образів, характерні для творів символістів . Читач не тільки «бачить» кольори предметів, а й відчуває їхні форми, насолоджується дивними звуками. Вечорова гармонія постає як симфонія почуттів («стебло співає росне», «цвіт димує в тишині».) Мелодії мають запахи («запашні», від них «очманіння млосне»). Лунає казкова музика — грає меланхолійний вальс, а стоголосе серце підспівує та «тремкоче» скрипкою Прихід ночі порівнюється з урочисто-піднесеною літургією («цвіт димує... мов кадило»; «небеса високі і смутні... як вівтар»; обличчя коханої ліричного героя «сяє, мов потир» (потир — церковна чаша)). Божественне начало контрастує з язичницьким уподібненням заходу сонця до його кривавого самогубства («упало в кров свою світило життєдайне»). Повторювання тих самих рядків (кожна наступна строфа починається з другого рядка попередньої, деякі рядки одних строф переходять до інших) нагадує ворожбитське заклинання. Видовище вечора перетворюється на споглядання гри містичних сил, боротьби світла й темряви. А загальна атмосфера поезії створює глибинне відчуття гармонії.
. Про збірку «Квіти зла» поет говорить: «У цю жорстоку книгу я вклав усе своє серце. Усю свою ніжність, усю свою релігію (вивернуту). Усю свою ненависть...». І пояснює витоки: «Ще в ранньому дитинстві я мав у своєму серці два протилежних відчуття: жах перед життям та захват від життя»; «лише сягаючи найглибших прірв падіння, уява за законом протилежності запалює свічадо найвищих ідеалів».
А ось відгуки представників наступних поколінь:
• ««Квіти зла» Ш. Бодлера — це квіти, що виросли в нашій суперечливій душі на ґрунті жорстокого ХХ століття» (Олександр Олесь);
• «Книга ця — душа і життя поета цілком, із його лазуровими мріями, його культом краси, його шаленими пристрастями. Це глибоко символічна біографія поета» (О. І. Урусов).
• Оберіть вислів, який є найближчим до вашого розуміння збірки «Квіти зла» Ш. Бодлера, розкрийте його значення відповідь аргументуйте.
· Продовжте речення: «У поезії Ш. Бодлера мене приваблює...».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: уміти виразно читати, аналізувати поезії Ш. Бодлера; визначати літературні напрями за їх ознаками; написати твір (есе) за поезіями Ш. Бодлера (на одну з тем: «Конфлікт ідеалу й дійсності в поезії Ш Бодлера», «Культ краси в ліриці Ш. Бодлера», «Трагізм становища поета у світі (бодлерівська концепція митця в поезії «Альбатрос»)», ««Квіти зла» Ш. Бодлера — символічна біографія поета», «Жорстокий моральний урок поезії Ш. Бодлера»).
Випереджальне (індивідуальне): підготувати повідомлення про художників-імпресіоністів, філософів-модерністів
ДОДАТОК ДО УРОКУ
Методичний коментар (на допомогу вчителеві)
Вірш «Відповідності» — своєрідний маніфест символістів — було написано 1855 р.; у всіх виданнях збірки «Квіти зла» він четвертий у циклі. У цьому вірші зв’язку між людиною і символом передує натяк про «неясні слова», тобто про затемнення змісту слів.
І ці «неясні слова» бентежать людину, адже вона не може осягнути таємниці природи лише розумом, вона може заплутатися у «лісі символів», як у своїй підсвідомості тому крізь них людина йде і в них людина тоне.
Образи й метафори використано не для опису конкретних реалій, предметів та фактів, а для символічного позначення ними певних ідей, універсальних явищ буття. Це зумовило в бодлерівській поетиці тенденцію до переростання образів у символи, а також прагнення навіювання читачеві певних настроїв та душевних станів.






Коментарі
Дописати коментар